Πέμπτη, 5 Μαΐου 2011

Νίκος Ντίρλης - Grandmaster Repertoire: The Tarrasch Defence #2


H δεύτερη παρτίδα που μας έστειλε ο Νίκος έχει παιχτεί μεταξύ των Δανών A.Matthiesen (2321) και K.Rasmussen (2446) και παίχτηκε στο Aarhus στις 12 Ιουλίου 2010. Τα σχόλια είναι του Νίκου Ντίρλη.

Mathiessen-Rasmussen
Summer IM Aarhus (3), 2010

1. d4 d5 2. c4 e6 3. Nc3 c5 4. cxd5 exd5 5. Nf3 Nc6 6. g3 Nf6 7. Bg2 Be7 8. O-O O-O 9. Bg5 c4 10. Ne5 Be6 11. b3 Qa5




















Η "παραδοσιακή μέθοδος". Στο βιβλίο προτείνουμε ένα άλλο σχέδιο που ονομάζουμε "νέα μέθοδο".

12. Qd2 Rad8 13. Nxc6 bxc6 14. Rfd1 Bb4 15. Bxf6 gxf6 16. Rdc1!




















Το 16.Rac1 αντιμετωπίζεται με το 16...c5! σύμφωνα με τον Shandorff. Η διαφορά μεταξύ των δύο κινήσεων του πύργου φαίνεται καλύτερα στην εξής συνέχεια:

17.bxc4 cxd4

17...dxc4? 18.d5 +/- Bxc3? 19.Qxc3 και ο λευκός κερδίζει αφού το d5 στηρίζεται.

18.Qxd4 Bxc3! 19.Qxc3

19.Rxc3? dxc4 και υπάρχει το κάρφωμα στη d.

19...Qxc3 20.Rxc3 dxc4 και ο μαύρος φαίνεται εντάξει.














16...c5?!

Το 16.Rdc1 παίχτηκε για να κάνει αυτό το break αναποτελεσματικό.

17. bxc4 dxc4

Χωρίς το πύργο στο d1 αυτό τώρα μπορεί να παιχτεί. 17...cxd4 18.Qxd4 Bxc3 (18...dxc4 19.Qxf6 +=) 19.Rxc3 dxc4 20.Qxf6 και τώρα δεν κρέμεται πύργος στο d1.

18. d5 Bxc3 19. Qxc3




















Το 19.Rxc3 είναι επίσης λογικό. Ο μαύρος έχει πολλά αδύναμα πιόνια και η αποφυγή απλοποιήσεων από την πλευρά των λευκών τις υπογραμμίζει, καθώς μένουν περισσότερες δυνάμεις μέσα στη σκακιέρα που μπορούν να τις επιτεθούν. Επίσης, υπάρχει και προοπτική επίθεσης στον μαύρο βασιλιά. Προτείνω τη μελέτη του κεφαλαίου με τίτλο "Alexander Alekhine and the Fourth Phase of the Game" από το βιβλίο του M.Marin "Learn from the Legends" για μια λεπτομερή μελέτη αυτού του τύπου των μεσο-φινάλε.

19.Rxc3 Bxd5 20.Bxd5 Rxd5 και τώρα έχουμε αυτήν την "τέταρτη φάση"της παρτίδας. Δεν είναι μέσο αλλά ούτε και φινάλε με την κλασσική έννοια του όρου. Όλα τα βαριά κομμάτια είναι στη σκακιέρα και έτσι δεν μπορούν να ενεργοποιηθούν οι βασιλιάδες.

21.Qc2! (τα λευκά είναι καλύτερα κατά τη γνώμη μου) Rfd8 22.Rxc4

22.Rc1? Rd2 23.Qf5 Qxa2 24.Qxf6 Rd1+ 25.Kg2 Qxe2= καθώς θα ακολουθήσει διαρκές σαχ

22...h5 23.a4 Kg7 24.e3 Qc7 25.Qe4 Rd2 26.Rac1 R8d5 27.Qf3

Ο λευκός έχει βελτιώσει ωραία τη θέση του. Μετά από 27...Qd6 ο μαύρος δε χάνει αμέσως αλλά είναι υποχρεωμένος σε δύσκολη παθητική άμυνα. Ο λευκός με Rh4-Rf4 θα πιέσει τα αδύναμα πιόνια, θα παίξει ένα προφυλακτικό Kg2 για να προστατεύεται από ενδεχόμενα σαχ στην πρώτη γραμμή, θα σπρώξει το πιόνι μέχρι το a6 και θα παίξει Rb1-b7.







19...Qxc3 20. Rxc3 Bxd5 21. Bxd5 Rxd5 22. Rxc4 +=




















Δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο μαύρος έχει μπροστά του πολύ δύσκολο αμυντικό έργο. Όλα του τα πιόνια είναι απομονωμένα! Συνηθισμένη εικόνα στην Τάρρας βεβαια όπου στο μέσο προσφέρει ανοιχτές γραμμές για ενεργητικά κομμάτια στο μαύρο, όμως στο φινάλε είναι απλώς αδύναμα και πρέπει να υποστηρίζονται διαρκώς από τα εναπομείναντα μαύρα κομμάτια καθιστώντας τα έτσι παθητικά. Το καλό για παίχτες στα χαμηλότερα επίπεδα είναι πως ο λευκός πρέπει να επιδείξει καλή τεχνική για να κερδίσει αυτά τα φινάλε, τεχνική που δεν αφθονεί σε παίχτες κάτω του 2000 ΕΛΟ. Ακόμα και στην παρτίδα που βλέπουμε τώρα, μεταξύ σχετικά ισχυρών παιχτών, ο λευκός (2321) δεν μπόρεσε να μετατρέψει το πλεονέκτημα παρότι έπαιξε καλά σχεδόν μέχρι το τέλος.

22...Rb8

Το 22...Rd2? 23.e3 Rb8 φαίνεται καλό εκ πρώτης όψεως, όμως μετά από 24.Rxc5 Rbb2 25.Rf5 Rxa2 26.Rxa2 Rxa2 27.Rxf6 ο λευκός κερδίζει. Μόνο εάν ο μαύρος καταφέρει να τοποθετήσει τον πύργο του πίσω από το ελεύθερο πιόνι έχει καλές πιθανότητες ισοπαλίας, όμως αυτό δε φαίνεται να είναι εφικτό στη συγκεκριμένη θέση.

23. Rac1 Rb2 24. a4 Ra2

Και μετά από 24...Rxe2 25.Rxc5 Rdd2 26.Rf5 Kg7 27.Rc4 η θέση του μαύρου είναι δύσκολη.

25. e3 Kg7 26. Rg4+ Kf8 27. Rf4 Kg7 28. Rb1 Rdd2 29. Rb8 h5 30. Rc8 +/-




















Κοιτάξτε τη θέση! Ο πύργος από το f4 υποστηρίζει όλες τις λευκές αδυναμίες (a4, f2), ενώ ταυτόχρονα πιέζει και το f6, ενώ ο άλλος πύργος μπορεί να απειλήσει τόσο στο f6 και στο c5, όσο και στο a7! O μαύρος είναι πολύ τυχερός που επέζησε σε αυτήν την παρτίδα.

30...Rac2

30...Rd5 31.Rc7 ή 31.Rf6 f5 32.Rc7

31. Rc6 Rd7 32. a5?

Στα φινάλε όπως λέγεται, δεν πρέπει να βιάζεται κανείς. Κάθε μετακίνηση πιονιού μπορεί να αλλάξει την κατάληξη της παρτίδας. Από ότι φαίνεται τώρα ο μαύρος μπορεί να αμυνθεί. Το φυσικό 32.Kg2 ή καλύτερα 32.h4 (και όλες οι απειλές παραμένουν) ή το 32.Rxh6 h4

32...c4 33.Rf5 h4 34.Rg5+ Kf8 35.gxh4 c3 36.h5 +-

33.gxh4 Rc4 34.h5 Rxa4 35.h6+ Kh7 36.Rxc5 Rg4+ 37.Kf1 Rg6 38.Rxg6 fxg6 39.Ke2 Kxh6 40.Ra5

...που πρέπει να κερδίζει για τα λευκά. Έχουμε μια κλασσική περίπτωση 2-0 όπως την ονομάζει ο Marin όπου ο λευκός έχει τόσο την υλική υπεροχή του ενός πιονιού όσο και καλύτερη τοποθέτηση του πύργου του - βλ. "Akiba Rubinstein's Rook Endings", το πρώτο κεφάλαιο του "Learn from the Legends".








32...c4! 33. Rcxc4 Rxc4 34. Rxc4 Rd5!




















Η παθητική άμυνα δεν έχει νόημα εδώ. Ο λευκός έχει ένα καθαρό σχέδιο με το οποίο μπορεί να βασανίσει τον αντίπαλό του μέχρι να πετύχει το τελικό χτύπημα: Rc6,Kg2-Kf3-Kf4,f3,e4 και τελικά g4 δημιουργώντας ελεύθερο πιόνι στη h στήλη και αποκτώντας πρόσβαση στα g4 και f5 με το βασιλιά του.

35. a6 Ra5?

Γιατί όχι 35...Rd6! 36.Ra4 Kg6 και ο μαύρος θα μπορούσε να συνεχίσει με παθητική άμυνα! Με αυτόν τον πύργο στο a4 φαίνεται δύσκολο να βρεθεί νικηφόρο σχέδιο για τον λευκό. Είναι ακόμα καλύτερος φυσικά άλλα ο δρόμος προς τη νίκη είναι πολύ δύσκολος.

36. Rc6 +/-




















Πίσω στο σωστό δρόμο. Ο λευκός πύργος είναι ενεργητικός και μπορεί να βοηθήσει στην επόμενη φάση βελτίωσης της θέσης των λευκών.

36...Ra4 37. h4 Kg6 38. Kg2 Ra2 39. e4 Kg7 40. Kf3 Ra4 41. Kf4 Ra2 42. Ke3 Ra3+ 43. Kd4!




















Ένα άλλο σχέδιο ήταν το Kf4,f3 και τελικά g4 όμως ο λευκός σωστά "μέτρησε" πως κερδίζοντας το a7 πιόνι κερδίζει πιο απλά.

43...Ra2 44. Kc5 Rxf2 45. Rc7 f5

Ο μαύρος προσπαθεί να αλλάξει μερικά πιόνια...

46. Rxa7

...και για το λόγο αυτό το 46.e5 μου φαίνεται πιο λογικό, όμως και με την κίνηση που παίχτηκε ο λευκός κερδίζει.

46...fxe4 47. Re7 Ra2 48. Kb6 Rb2+ 49. Kc7 Ra2 50. Kb7 Rb2+ 51. Ka8 Rb4 52. a7 Kf6 53. Rb7 Rd4 54. Kb8




















54.Rb8! είναι η σωστή τεχνική αλλά ακόμα ο λευκός δεν πετάει τη νίκη.

54...Rd8+ 55. Kc7 Ra8 56. Rb6+ Kf5 57. Kb7 Rf8 58. Rc6




















Το 58.Ka6! κερδίζει εύκολα, απαιτείται όμως ακρίβεια στο μέτρημα. 58...e3 59.Rb8 e2 60.a8=Q Rxb8 61.Qf3+

58...e3 59. Rc8?

Το 59.Rc3! κερδίζει έχοντας μια όμορφη ιδέα.

59...Κe4

59...Re8 60.Rxe3


60.Rc8! (για να βγαίνει η ντάμα με σαχ!) Rxc8 61.Kxc8 e2 62.a8=Q+










59...Rxc8 60. Kxc8 e2 61. a8=Q και συμφωνήθηκε η ισοπαλία!

61...e1=Q 62. Qf3+ Kg6 63. Qd3+ Kf6 και ο λευκός δεν έχει τίποτα


Διδακτική παρτίδα!

1/2-1/2

Δεν υπάρχουν σχόλια: