Τετάρτη 24 Ιουνίου 2015

Correspondence Chess IV - Εργαλεία Ι (Εισαγωγή, Βιβλία)


Στα προηγούμενα μέρη είδαμε κάποια γενικά χαρακτηριστικά των σκακιστικών μηχανών και ελπίζω ότι ανέτρεψα σε κάποιο βαθμό το μύθο της παντοδυναμίας τους με κάποια απλά παραδείγματα. Θα μπορούσε κανείς να μαζεύει θέσεις για μήνες με σκοπό να ενισχύει τα επιχειρήματά του - θέσεις από παρτίδες, θέσεις κατασκευασμένες, στο άνοιγμα, στο μέσο, στο φινάλε - όμως έχω παρατηρήσει πως οι πεποιθήσεις πολλών για το θέμα έχουν θεολογικά χαρακτηριστικά και το πλήθος των παραδειγμάτων που τις αντικρούει δε φαίνεται να έχει καμία επίδραση. Σίγουρα και σε επόμενα μέρη θα δούμε ξανά πολλές τέτοιες θέσεις - ειδικά όταν συζητήσουμε περί ρυθμίσεων των engines - όμως εφόσον η σειρά φιλοδοξεί να καλύψει το σύνολο του αγωνιστικού Corr - όπως παίζεται σήμερα- πρέπει να προχωρήσουμε σε ένα από τα πιο βασικά ζητήματα, που είναι τα εργαλεία που χρησιμοποιεί ένας παίκτης Corr στην μοντέρνα τεχνολογική εποχή, αυτό που ονομάζουν στην αργκό Corr setup ή Corr rig.

 Όταν τον Σεπτέμβριο του 2013 άρχισα να παίζω τις πρώτες μου παρτίδες στα χαμηλά κλιμάκια του ICCF, χρησιμοποιούσα μόνο ένα engine - το Houdini - και την MEGA Database 2013. Ταυτόχρονα διάβαζα μανιωδώς πολυσέλιδα threads συζητήσεων σε forums - κυρίως στο Rybka Forum όπου σύντομα συμμετείχα και σε κάποια ιδιαίτερα τουρνουά, για τα οποία θα γράψω, το talkchess κλπ. Ο σκοπός ήταν να καταλάβω ποια εργαλεία χρησιμοποιούν οι καλοί παίκτες και πως. Διάβασα αναλυμένες παρτίδες, συνεντεύξεις παικτών (π.χ. του Nigel Robson), έψαξα μέσα στο χάος των νημάτων να βρω αυτά που γράφανε γνωστοί παίκτες (π.χ. o Eros Riccio) και έκανα συγκρίσεις μεταξύ παρτίδων παικτών και στατιστικών της βάσης δεδομένων (π.χ. παρτίδες του Παναγιώτη Φρεντζά). Κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων στο τέλος του 2013 έφτιαξα ένα πρώτο setup το οποίο άλλαξε κάποιες φορές στη συνέχεια και σταθεροποιήθηκε στις αρχές του 2015. Αυτό το setup θα προσπαθήσω να περιγράψω με την σημαντική σημείωση πως αυτή είναι μόνο μία προσέγγιση πάνω στο ζήτημα - η δική μου - και πως σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί κάποια βέλτιστη λύση. Από την εμπειρία μου μάλιστα, παρατηρώ πως πολλοί ισχυρότεροι παίκτες από εμένα παίζουν με πολύ πιο απλά εργαλεία - σίγουρα ο Φρεντζάς, ο μακαρίτης ο Slavador Signes από το Rybka Forum που έπαιζε με ένα Celeron και έψαχνε παρτίδες στο chessgames.com κ.α. Από την άλλη,  υπάρχουν πολλοί παίκτες - ειδικά όσοι παίζουν στο infinity Chess που έχουν θηριώδη μηχανήματα, ενώ άλλοι διατηρούν βάσεις δεδομένων εκατομμυρίων παρτίδων. Εγώ απλώς θα περιγράψω το δικό μου setup.

Το σημαντικότερο κομμάτι του αγωνιστικού Corr έχει φυσικά να κάνει με το άνοιγμα. Το ρεπερτόριο που απαιτείται για να σταθεί κανείς είναι πολύ πιο πλατύ και πολύ πιο βαθύ από το αντίστοιχο ρεπερτόριο ενός παίκτη του αγωνιστικού με αντίστοιχο rating. Από τα 2300 και πάνω δε, φτάνουμε στα επίπεδα που βρίσκονται τα ρεπερτόρια των παικτών της super-elite και πολλές φορές και ανώτερα ποιοτικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ότι εγώ ήξερα πως η βαριάντα στη Breyer που παίχτηκε στην Anand-Carlsen στη Νορβηγία προχθές είναι υποδεέστερη για τα μαύρα. Αυτό μας δίνει ένα δείγμα για το βάθος που απαιτείται αλλά σε καμία περίπτωση δεν ήταν κάτι ξεχωριστό. Άλλωστε η ανακρίβεια παίχτηκε μόλις στην 17η κίνηση. Αυτήν την παρτίδα από την άλλη την έπαιξα ολόκληρη από σημειώσεις χωρίς να βάλω engine. Η μεγάλη διαφορά φυσικά με τους παίχτες του αγωνιστικού είναι ότι στο Corr δε χρειάζεται να τα μάθεις όλα αυτά απ' έξω. Όσο για το "πλάτος" του ρεπερτορίου, αυτό έχει να κάνει κυρίως με τα λευκά κομμάτια κατά τη γνώμη μου. Εκεί, για να εντοπίζει κανείς μικρές "τρυπούλες" στα μαύρα ρεπερτόρια των αντιπάλων του πρέπει να ψάχνει σε όλα τα ανοίγματα. Από ένα επίπεδο και πάνω στο Corr δεν υπάρχουν παίκτες που παίζουν d4 και παίκτες που παίζουν e4. Πρέπει κανείς να συντηρεί βαριάντες και στα δύο. 1.c4 και 1.Nf3 από την άλλη χρειάζεται να παίξει κανείς μόνο σε πολύ ειδικές περιπτώσεις και μόνο αν βρει κάποια θεόρατη τρύπα σε αυτά που παίζει ο αντίπαλος εκεί - κάτι πολύ σπάνιο. Φυσικά το πρόβλημα στο 1.c4 είναι το 1...e5 και στο 1.Nf3 το 1...d5 αλλιώς έχουμε transpositions σε d4 ανοίγματα χωρίς παραχωρήσεις εκ μέρους των λευκών.

Για να συντηρηθεί ένα τέτοιο ρεπερτόριο, πρέπει καταρχάς να ελέγχει κανείς τα βιβλία ανοιγμάτων που εκδίδονται. Ευτυχώς, μόλις το 20-25% αυτών είναι άξια λόγου αν και το ποσοστό αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια. Ειδικά τα βιβλία της Quality Chess έχουν ανεβάσει το επίπεδο σε τέτοιο βαθμό που και οι υπόλοιποι εκδότες έχουν βελτιωθεί για να αντέξουν τον ανταγωνισμό. Η όσο ταχύτερη πρόσβαση σε αυτό το νέο υλικό είναι κρίσιμη και μπορεί να δώσει πόντους.

Sarakenidis-Janisch 1-0  WS/M/522 - ολόκληρη η παρτίδα δίνεται ως κερδίζουσα συνέχεια στο βιβλίο του Negi έναντι της Najdorf

Sarakenidis-Malek 1-0 - WS/M/522 - μέχρι την 33.Qxd5 η παρτίδα προκύπτει φορσέ σε προέκταση συνέχειας που δίνει ο Negi έναντι της Γαλλικής

Om Prakash-Sarakenidis 1/2-1/2 WBCCC 2014 - Η συνέχεια αυτή δίνει εύκολη ισοπαλία στα μαύρα όπως αναφέρεται στο Playing The French των Ντιρλή και Aagaard.

Σε επόμενο στάδιο, πολλές φορές κερδίζονται - και χάνονται - πόντοι επειδή κάποιος βρίσκει μια τρύπα σε ένα βιβλίο.

Keevil-Sarakenidis RA-2014-0-00355

Έχω ακολουθήσει τις προτάσεις του Emanuel Berg από το The French Defense Volume Two μέχρι που έρχεται ο κεραυνός:

18.g4!! +- Nxd1 19.Rxd1 Qb6 20.f5 Rxg4 21.f6 Ng8 22.Qh3 1-0






Προεκτείνοντας κάποια βαριάντα και τελικά αλλάζοντας το συμπέρασμα που δίνει κάποιο βιβλίο:

Vujadinovic-Sarakenidis BI-2014-F-00002

Έχουμε ακολουθήσει την πρόταση του Negi εναντίον της Poisoned Pawn Winawer που καταλήγει: "26.Rae1+=, White has the better chances in this irregular endgame"

26...Rb8 27.Rh5 Bd7! 28.Ra5 Rb7! 29.Kg3 f5 30.Bc4 Nd5 31.Rd1 Kh7 32.Rxd4 Kxh6 33.Bxd5 cd5 34.Rc5 Kg6 1/2

Ο λευκός δεν έχει τίποτα σε αυτό το φινάλε.


Αρκετές φορές ένα βιβλίο κλείνει εντελώς μια βαριάντα;

17...Ne7!=

The Sicilian Sveshnikov - Vassilios Kotronias

(μετά  από 1. e4 c5 2. Nf3 Nc6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nf6 5. Nc3 e5 6. Ndb5 d6 7. Bg5 a6 8. Na3 b5 9. Nd5 Be7 10. Bxf6 Bxf6 11. c3 O-O 12. Nc2 Bg5 13. a4 bxa4 14. Rxa4 a5 15. Bc4 Rb8 16. b3 Kh8 17. Nce3)




11...a5!=

The open games for Black - A complete black repertoire with 1.e4 e5 against everything except the Ruy Lopez - Igor Jysyj, Roman Ovetchkin

(μετά  από 1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Nc3 Nf6 4. Bb5 Bb4 5. 0-0 0-0 6. d3 d6 7. Bg5 Ne7!? 8. Nh4 c6 9. Bc4 d5 10. Bxf6 gf6 11. Bb3)




Και κάποιες φορές τη ζωντανεύει, όπως την Bg5 Najdorf (Negi), την Ισπανική με 3...g6 (Sokolov) ή την 6.Nf3!? στο Καταλανικό Μπενόνι (Avrukh). Κάποιες φορές μάλιστα παρεμβάλλονται κάποια χρόνια για να πιάσει μια ιδέα - το γρήγορο h4 στην Grunfeld (SOS Opening Files) - και άλλες μπορεί να προβλέψει κανείς από  πριν τί θα πιάσει - το 10.Bf4 στο Μοντέρνο Μπενόνι που δίνει ο Avrukh (1.d4 The Catalan 1A).

Εκτός αυτών, απαραίτητο είναι κανείς να ελέγχει το New In Chess Yearbook και το Informator (κυρίως μετά την αλλαγή της δομής του,καθώς τώρα απαρτίζεται ως προς το ήμισυ από άρθρα - και μερικά είναι σημαντικά  όπως αυτό του Morozevich πάνω στις ιδέες του Ivan Saric στην Κάρο Καν προωθήσεως - Informator 121). Αλλά και το Chessbase Magazine όπου βρίσκει κανείς άρθρα όπως αυτό για το σύστημα Perunovic στο Γκαμπί Μπένκο (Kuzmin στο no.163) ή αυτό του Kristian Szabo στο νο.165 για το 12.Rg1 σε μια επίκαιρη βαριάντα της Najdorf με Be3.

Όλα αυτά απαιτούν χρόνο - 3 με 4 ημέρες για κάθε σοβαρό βιβλίο ανοίγματος και 1 με 2 ημέρες για κάθε τεύχος του Informator, του NIC Yearbook ή του CBM. Και μία καθημερινή ολιγόλεπτη βόλτα σε κάποια βασικά forums - όπως αυτό του Chess Publishing. Οι χρόνοι αυτοί μπορούν να μοιάζουν εντυπωσιακά μικροί - 4 ημέρες για το Negi versus the French,Caro and Philidor πολλοί θα έλεγαν πως δεν αρκούν ούτε για το 1/4 της ύλης - όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε πως στην περίπτωσή μας δε χρειάζεται να απομνημονεύσεις το οτιδήποτε. Αυτό που χρειάζεται είναι να ξέρεις πού βρίσκεται το καθετί, μια απλή αλλά μεθοδική χαρτογράφηση. Έτσι οι χρόνοι που απαιτούνται για την παρακολούθηση των εντύπων για τα ανοίγματα είναι ένα μικρό κλάσμα αυτών που απαιτούνται για τη συντήρηση των βάσεων δεδομένων όπως θα δούμε στο επόμενο μέρος, ενώ ειδική μνεία θα γίνει και στα video πάνω στα ανοίγματα που πιστεύω πως απαιτούν διαφορετική προσέγγιση από ότι τα βιβλία.


2 σχόλια:

Antonis είπε...

Ευχαριστούμε για τον κόπο να τα γράψετε όλα αυτά!

Παρ' όλο που ούτε τις γνώσεις, αλλά ούτε και το χρόνο έχω για να ασχοληθώ τόσο βαθιά με ανοίγματα, engines κλπ και παραμένω ένας μέτριος ερασιτέχνης, τα άρθρα σας είναι πλήρως διαφωτιστικά!

trandism είπε...

Εγώ ευχαριστώ που έχετε το κουράγιο και τα διαβάζετε