(Τα πρώτα 3 μέρη της σειράς http://chessnewsgr.blogspot.com/2010/05/on-case-of-andras-adorjan-vol1.html, http://chessnewsgr.blogspot.com/2010/05/on-case-of-andras-adorjan-vol2.html, http://chessnewsgr.blogspot.com/2010/05/on-case-of-andras-adorjan-vol3.html
Kasparov on Vladimirov http://chessnewsgr.blogspot.com/2010/06/on-case-of-andras-adorjan-vol4-kasparov.html)
Όπως είπα και προηγουμένως, η αλληλογραφία μου με τον Gary αποτελούταν από 8σέλιδα γράμματα γεμάτα βαριάντες. Δεκάδες από αυτά αφορούσαν την Keres Attack στη βαριάντα Scheveningen της Σικελικής Άμυνας. Αφού με τα χίλια ζόρια κατάφερα να τον πείσω ότι ο μαύρος έχει τύχες νίκης και σίγουρα δεν κινδυνεύει, αρχίσαμε να παράγουμε ένα βουνό από ιδέες και συνέχειες. Μετά την ατυχέστατη επίλογή του να παρατήσει τη Scheveningen στο πρώτο ματς και να γυρίσει στην Paulsen, ήταν φυσικό ότι οι περισσότερες από αυτές τις ιδέες θα μέναν στο σκοτάδι. Αν εξαιρέσει κανείς τις παρτίδες μου στο Dortmund του 84 δεν είχα πολλές ευκαιρίες να της παρουσιάσω. Επιτέλους, στην Ολυμπιάδα της Θεσσαλονίκης του 1988, ήρθε ένας Έλληνας - από τη Β' ομάδα - και μπήκε στην κρίσιμη θέση. Άβολη κατάσταση δε βρίσκετε? Αλλά 4 χρόνια είχαν ήδη περάσει. Αν τα κρατούσα για κάποιον ισχυρότερο, ίσως να μην κατάφερνα να τα παίξω ποτέ. Και σε κάθε περίπτωση όχι πρώτος.
Όταν είχα κερδίσει το βραβείο καλύτερης καινοτομίας στο τεύχος του Informator που είχε τις παρτίδες μου από το Dortmund εναντίον του Sznapik και του Schmittdiel, συνάντησα κάπου τον Timman. Μου έχει δώσει 10 βαθμούς (το μάξιμουμ) ως μέλος της κριτικής επιτροπής και μου είπε ότι είχε ανακαλύψει την ίδια ιδέα αλλά δεν είχε την ευκαιρία να την παίξει για δύο ολόκληρα χρόνια. Αν τον πίστεψα? Μα και βέβαια. Συμβαίνει! Γι αυτό όποτε σας έρθει η θέση, ανεξαρτήτως αντιπάλου, ΠΑΙΞΤΕ την καινοτομία σας!
Thessaloniki Olympiad 1988
1.e4 c5 2.Nf3 e6 3.d4 cxd4 4.Nxd4 Nf6 5.Nc3 d6 6.g4 h6 7.g5 hxg5 8.Bxg5 Nc6 9.Qd2 Qb6
Αντίστοιχες θέσεις προκύπτουν και στη συνέχεια 7. h4 Nc6 8. Rg1 h5 9. gxh5 Nxh5. Η κίνηση Qb6 είναι γνωστή σε κάποιες βαριάντες. Μοιάζει με χάσιμο τέμπο όταν η ντάμα επιστρέφει στο c7, αλλά μέχρι να γίνει αυτό έχει ήδη εκδιώξει τον ίππο από το d4 σε λιγότερο ενεργητικό τετράγωνο. Σε κάθε περίπτωση η ιδέα μου ήταν να ΜΗΝ την επιστρέψω στο c7 για πολλούς λόγους. Πρώτα απ' όλα σε αυτόν τον τύπο θέσεων η ντάμα είναι πιο ενεργητική στο b6. Μπορεί να μην απειλεί ουσιαστικά το f2 πιόνι καθώς αν βρεθεί εκεί έχει κίνδυνο να παγιδευτεί, αλλά προσθέτει μια δύναμη ελέγχου στο d4. Αυτή η παρτίδα επιδεικνύει τη μεγάλη χρησιμότητα του κερδισμένου τέμπο όταν η ντάμα δεν επιστρέφει στο c7.
10.Nb3 a6 11.O-O-O Bd7 12.h4
12. f4 0-0-0 13. Bg2 Be7 14. Kb1 Ng4! 15. Bxe7 Nxe7 16. Qxd6 Qxd6 17. Rxd6 Ng6 18. f5!? exf5 19. exf5 Bxf5 20. Rxd8+ Rxd8 21. Nd5 Be6 22. c4 Nh4 -/+ (Razuvaev - Tal Moscow 1982)
12...Be7 13.f4
13. Be3 Qc7 14. f4 b5 15. Bg2 Rc8 με αντιπαιχνίδι.
13...O-O-O 14.Be2
14. Bg2 Ng4!?. Αυτό είναι! Η ιδέα του Tal δουλεύει και εδώ. Έτσι μου αρέσει να αντιμετωπίζω της Keres Attack και όχι με Kb8, Bc8, και Ne8(g8), αν και ο Ulf Andersson έχει αμυνθεί με αυτό το "φρούριο" χιλιάδες φορές. 15. Bxe7 Nxe7 16. Qxd6 Qxd6 17.. Rxd6 Ng6 και τώρα:
Α) 18. f5 Nf4!? 19. fxe6 Bxe6 20 Rxd8+ Rxd8 (ή και 20...Kxd8 21. Bf3 Ne5 22. Nd4 Ke7 23. Nxe6 fxe6 24. Bd1 g5 25. h5 Rh7 με αμφίρροπο παιχνίδι)
Β) 18. Bf3! Ne3 19. Rd3 Nc4 20. Rd4 b5
21. Be2 Ne3=
Αν 21. Nc5 Nxf4 22. e5 Ng6 23. Bb7+ Kc7 24. Bxa6 Bc6 25. Rxd8 Rxd8 26. Rg1 Ncxe5 27. h5 Nf4 28. Rxg7 Kb6 29. b4 Rh8 30. Rg5 Rxh5 =+
14...d5!!
Δεν παίζουμε Petroff φίλοι μου! Πότε μη λες ποτέ, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν έχω παίξει ποτέ - ούτε καν μελετήσει - κάποια άμυνα στην οποία ο ΜΑΥΡΟΣ να μην έχει τύχες νίκης. Αυτό το χτύπημα στο κέντρο καλύπτει τα κριτήριά μου: αιφνιδιαστικό, όμορφο, αναδεικνύει τις κρυμμένες δυνατότητες της θέσης και οργανώνει τα κατακερματισμένα χαρακτηριστικά της σε μια λογική αλυσίδα. Η λογική της κίνησης γίνεται φανερή σε όποιον την παίξει. Και ναι, ενέχει ρίσκο διότι οδηγεί σε μεγάλες περιπλοκές. Οι θεατές που έχουν αισθητικές απαιτήσεις πέρα των καθαρά τεχνικών το αξίζουν!
15.exd5
15. Bxf6 Bxf6 16. exd5 Nb4 και τώρα:
Α) 17. Bf3? Bc6 -/+
B) 17. Ne4 Bc6 18. Nxf6 gxf6 -/+
C) 17. a3 Nxd5 18. Nxd5 exd5
19. Qxd5 (19. h5 d4! 20. Qa5 Qxa5 21. Nxa5 Be6 22. Bf3 Bd5 -/+)
19...Bc6 20. Qf5+ Kb8
C1) 21. Rhe1 Qe3+ ακολουθούμενο από Bh4 -+
C2) 21. Rh2 Qe3+ 22. Nd2 Rxh4 23. Rxh4 Qxe2! 24. Qg4 (24. Qh3 Bxb2+)
24...Rxd2! -+
C3) 21. Rh3 Qf2 22. Qg4 -/+
15. e5 Ne4 16. Nxe4 dxe4 17. Bxe7 Nxe7 -/+
15...Nxd5!
Φυσικά σου ραγίζει την καρδία. Αλλά όπως λέει το παλιό τραγούδι των Stones "You can't always get what you want". Περιττό να πούμε ότι το 15...Nb4 θα ήταν η αποθέωση της ιδέας. Αλλά δυστυχώς είναι κακό στη συνέχεια Ε:
Α) 16. dxe6? Bc6 -/+
B) 16. d6? Bc6 -/+
C) 16. Rhf1 Nbxd5 17. Nxd5 Nxd5 18. Bxe7 Nxe7 19. Qc3+ Bc6 20. h5 Nd5
21. Qd4 (21. Qxg7 Nxf4! -/+) 21...Qxd4 22. Rxd4 Nf6 =+
D) 16. Qd4 Qxd4 17. Rxd4 Nbxd5 18. Nxd5 Bxd5 19. Rxd5 exd5 20. Bxe7 Rde8 21. Bxa6 bxa6 22. Bd6 Rh6 23. Be5 f6 24. Bc3 g5 -+
E) 16. Bf3!
16...Bc6 (16...Nbxd5 17. Nxd5 exd5 18. Rhe1 Rhe8 19. Qd4 +=)
17. dxc6! Rxd2 18. cxb7+ Kb8 (18...Kc7 19. Nxd2 Qe3 20. Rf1 Ng8 21. a3+-)
19. Rxd2 Qe3 20. Rf1! Nfd5 21. Bxe7 Nxe7 22. Kb1
22....Nbd5 (22...Nf5 23. a3 Ng3 24. Rfd1 Qxf3 25. axb4 +/-)
23. Nxd5 Nxd5 (23...exd5? 24. Re2 +-)
24. Bxd5 exd5 25. Rxd5 +/-
16.Nxd5 exd5 17.Bxe7
17. h5 Bf5! 18. Nd4 Nxd4 19. Bxe7 Nxe2+ 20. Qxe2 Rd7 =+
17...Nxe7 18.Qc3+
18. h5 Bf5 19. Nd4 Be4 20. Rhg1 g6 21. hxg6 Nxg6 =+
18...Qc7
Είναι εντυπωσιακό το πόσο μπορεί μια θέση να αλλάξει μέσα σε ελάχιστες κινήσεις. Εδώ φτάνουμε και πάλι σε σταυροδρόμι με πιθανότητες περιπλοκών ή απλώς ένα φινάλε. Ο αντίπαλος μου έκανε το αναμενόμενο και απλοποίησε.
19.Qxc7+
19. Qxg7 Nf5!
A) 20. Qxf7? Rhf8! 21. Qxd5 Ng3! 22. Rhe1 Nxe2+ 23. Rxe2 Bg4 -/+
B) 20. Qg5!? Rdg8 21. Qf6 Qxf4+ 22. Kb1 Qh6 23. Qc3+ Qc6 24. Qf3 Ng3 25. Nd4 Qd6 26. Rhe1 Nxe2 27. Nxe2 Rxh4 28. Qxf7 Rf8 29. Qg7!=
19...Kxc7 20.h5
20. Nd4? Ng6 -/+
20...Bf5 21.Nd4 Be4 22.Rhg1 g6 23.hxg6
23. Rg5 Rd6 24. Re5 Kd7 και f6 -/+
23...Nxg6 24.Rg4 Rh2 25.Bd3 Re8?
Χαζό, αλλά όχι πολύ. Επακολουθούν χειρότερα!
25...Bxd3! 26. Rxd3 (ή 26. cxd3 Kd7) Re8 -/=
26.Re1 Rf2 27.Rf1!
27. f5? Ne5 -+
27. Bxe4 Rxe4 28. Rxe4 dxe4 29. f5 e3! -/+
27...Rxf1+ 28.Bxf1 Rh8
29.Kd2
29. Bg2 Rh2! 30. Bxe4 dxe4 31. f5 e3 32. b3 Rh4 33. Rxh4 Nxh4 34. Kd1 Kd6
35. Ke2 Ke5 36. Kxe3 Nxf5+ 37. Nxf5 Kxf5 38. Kf3 Ke5 39. c3 f5 -/+
29...Rh2+ 30.Be2 Kd6 31.b4!
31. Ke3? Nh4 ακολουθούμενο από f5, Ng2 -+
31...Nh4!
31...Nf8!? 32. f5 Ke5 =/+ 33. c3 Nd7 34. Rg8 Nb6 35. Re8+ Kf4 -/+
32.Kc3 Nf5
32...Ng2!? =/+
33.Nxf5+
33. Bd3? Ne3
A) 34. Rg3 Nd1+ 35. Kb3 Nf2!
36. Be2 (36. Bxe4 Nxe4 =/+; 36. a4 Rh4 37. Bxe4 Nxe4 38. Nf5+ Ke6 39. Nxh4 Ng3 -/+)
36...Nh3 =/+
B) 34. Rg1 Rf2 35. Re1 Ng2 36. Re2 Rxe2 37. Nxe2 Bf3 38. Nd4 Bg4 39. f5 Ke5 ακολουθούμενο από Ne3 -+
33...Bxf5 34.Rg5
34...Bxc2??
Γι αυτή την πατάτα σας έλεγα. Μετά από τέτοια μάχη έρχεται αυτό το απαίσιο λάθος! Ευτυχώς όχι το τελευταίο της παρτίδας. Το 34...Rxe2! κέρδιζε 35. Rxf5 Ke6 36. Rh5 Re4 =/+ 37. Rh6+ Kf5 38. Rb6 Re7 -/+
39. b5 (39. Rd6 Kxf4 40. Rxd5 f5 41. a4 Kg4; 39. Kd4 Kxf4 40. Rf6+ Kg5 41. Rf2 f5)
39...axb5 40. Rxb5 Kxf4 41. Rxd5 f5 42. a4 Kg4 -/+
35.Bf3! Be4 36.Bxe4 dxe4 37.Re5??
Ευχαριστώ καλέ μου φίλε. Στάθηκα τυχερός αλλά το άξιζα αυτό το γύρισμα της μοίρας για την προηγούμενη προσπάθεια. 37. Rf5! Rxa2 38. Rxf7 e3 39. Rf5=
37...Rxa2 38.Rxe4 Ra3+ 39.Kb2 Rf3 40.Rd4+ Kc6 41.Kc2 b6 42.Kd2 f5 43.Ke2 Rb3 44.Kd2 Kb5 45.Rd5+ Kxb4
46.Rxf5 a5 47.Rf8 a4 48.f5 a3 49.f6 Rf3 50.Ke2 Rf5 51.f7 a2 52.Ra8 Kb3 0-1
(Τέλος πέμπτου μέρους)
(Πηγές, μεταφραστικές παρατηρήσεις, στατιστικά κλπ. στο επόμενο - τελευταίο - μέρος της σειράς)
11 σχόλια:
Ευχαριστούμε trandism.
Το ιδιο εκεινο απογευμα εχασα μια παρτιδα εναντιον του Sax παλι σε φιναλε με πυργους μεσα κι απο ενα ελαφρο εκαστος,οποτε δεν μπορω να πω οτι συνεισεφερα ιδιεταιρα ωστε να αποφυγει η Ελληνικη ομαδα τη συντριβη απο την Ουγγαρια :(
Παρολαυτα οι αναλυσεις του Adorjan εχουν μια φρεσκαδα και μιαν αληθεια μεσα τους. Χαρακτηριστικο ειναι το διαγραμμα οπου κοιτας τη σκακιερα απο τη σκοπια του μαυρου, και μολονοτι σπανιως το συναντα κανεις σε βιβλια, ειναι αυτος ο σωστος τροπος παρουσιασης οταν εξεταζεις ενα συστημα να παιξεις με τα μαυρα !!
Ναι και μου ξέφυγε το διάγραμμα αυτό, κατά λάθος βγήκε έτσι από το diagTransfer και το άφησα γιατί μου φάνηκε ταιριαστό λόγω Adorjan. Στα βιβλία του είναι όλα έτσι, με τα μαύρα από κάτω..
Ένα άλλο που πρέπει να σημειώσω - και θα τα γράψω και στο τελευταίο μέρος μαζί με τις μεταφραστικές παρατηρήσεις - είναι ότι την έχω πετσοκόψει την ανάλυση προσπαθώντας να κρατήσω τα πιο σημαντικά.. Τουλαχιστον κατά 50%. Και φυσικά επειδή δεν είμαι ισχυρός παίκτης πιθανόν να έχω κρίνει λάθος σε κάποιες περιπτώσεις και να έχω αφήσει σημαντικές βαριάντες έξω.. Αλλά το να μπει όλη η ανάλυση δε γινόταν. Θα έπρεπε να κοπεί η παρτίδα σε δύο αναρτήσεις.
Sax είναι αυτός κύριε Μουτούση τι να κάνουμε!
Η ουγγρική σχολή πάντα μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Και έβγαζε παίκτες νομίζω με πολύ διαφορετικά στυλ. Portish από τη μια, Adorjan απο την άλλη.. Leko σήμερα.. Νομίζω πάντως πως ο Adorjan είναι μοναδική περίπτωση.
Σκέφτομαι η επόμενη σειρά με αναλύσεις - μετά τον Larsen δηλαδή - να είναι Hubner. Κι αυτός με ιδιαίτερο στυλ..
Ναι,ναι, φίλε Trandism ‘δωσε’ Huebner στο λαό ! Αξίζει μόνο και μόνο για τα ‘εξωσκακιστικά’ του. Αναμένω με ανυπομονησία…..(ΜΗΝ παραλείψεις το περιστατικό με την προβιά του Κίριλ Γκεοργκίεφ please).
Υ.Γ. Μα καλά Κ.Μουτούση, με κάποιον ονόματι Σαχ (Sax) να μη πάρεις έστω τη νούλα?:-)) Τςς,τςς,τςς… Να λεγόταν Σαχμάτ ή Σαχμάτι να το δεχτώ, αλλά να χάσεις από σκέτο Σαχ??
Τελικά ο ‘σοφός ατρόμητος’ του καφενείου που λέει ‘’Κανείς δεν ‘πέθανε’ από Σαχ, όλοι από ματ πήγανε’’ έχει άδικο.΄ :-)
@Rizopoulos
Θα αρχίσω μόλις μου έρθει το βασικό βιβλίο που μου λείπει. Το περιμένω από μέρα σε μέρα. Και οι αναλύσεις του όσο έχω κοιτάξει μέχρι τώρα είναι πάρα πολύ βαθιές και αναλυτικές.
Η Ουγγαρια πραγματικα εχει δημιουργησει δικη της σχολη στο σκακι και ειναι και πολυ ομορφη χωρα να παιξει καποιος τουρνουα. Στους νεαρους που εχουν τη δυνατοτητα να ταξιδεψουν θα συνιστουσα το "φεστιβαλ ανοιξης".
@ Ριζόπουλος
Σε ενα απο τα καλυτερα βιβλια στρατηγικης του σκακιου που εχουν μεταφραστει στα Ελληνικα, αλλα
πλεον παρα πολυ σπανιο και δυσευρετο,
νομιζω ειναι το "σκεψου σαν γκρανμαιτρ" του Κότοβ ( ενα με ασπρομαυρο εξωφυλλο) γραφει μεσα
για τον Βολόντια Σιμάγκιν που ελεγε..
" οταν δινω σαχ, δε φοβαμαι τιποτα !"
@ espectador
Απ'οσο θυμαμαι ο Άρης ηταν εδω και πολλα χρονια διδακτωρ φυσικης σε πανεπιστημιο στο εξωτερικο. Δεν γνωριζω αν προλαβαινει πλεον να ασχολειται ενεργα με το σκακι η κατα ποσον του επιτρεπουν οι υποχρεωσεις του να ερχεται Ελλαδα.
Επειδη ομως ειχαμε συζητησει γιαυτη την παρτιδα, γνωριζω οτι οντως ειχε αιφνιδιαστει αρκετα απο την καινοτομια του Adorjan !
Δεν βρέθηκε αν και αναζητήθηκε :)
Για όσους αναρωτούνται για τον κύριο Δανιηλίδη (τον οποίο δεν έχω γνωρίσει προσωπικά) κοιτάξτε αυτό:
http://pareto.uab.es/~adaniilidis/cv_GR_april_2008.pdf
Αν θέλει κάποιος να επικοινωνήσει μαζί του ίσως και να τον βρει στη Βαρκελώνη.
@1+1=2
Το έχω ήδη κάνει φίλε μου.. Δεν απάντησε ο άνθρωπος, θα έχει δουλειές. Μην τον αναστατώνουμε :)
Πολύ ωραία (ενδιαφέρουσα αλλά και εκπαιδευτική!) η σειρά άρθρων του Adorjan, ευχαριστούμε πολύ!
Btw, ο Άρης ο Δανιηλίδης αποτελεί κόσμημα για το Ελληνικό Σκάκι. Ήταν πολύ ισχυρός σκακιστής, θα μπορούσε άνετα να κατακτήσει διεθνείς τίτλους. Αλλά επέλεξε να ασχοληθεί με την Επιστήμη (και καλώς έκανε!), όπου και δοξάζει τη χώρα μας με την παρουσία του, το ήθος του, τις διακρίσεις και τις δημοσιεύσεις του!
Δημοσίευση σχολίου